Selecteer een pagina

Duitse toeristen verbazen zich als ze in Nederland zijn over de grote transparante ramen in onze woningen. Duitsers hebben het idee dat Nederlanders in een etalage wonen. Dat zouden zij nooit doen. Duitsers zijn bijzonder aan hun privacy gehecht. Social media zijn in Duitsland veel minder populair dan elders in de wereld. Dankzij het WK voetbal in Brazilië verandert dat zichtbaar.

Nederlanders die door Duitsland reizen verbazen zich over de vele gesloten rolluiken voor ramen. Je ziet niets.

Het verschil in woonbeleving verklaart volgens social media expert Johannes Passmann van de universiteit in Siegen meteen waarom social media in Duitsland lang niet zo populair zijn. En dan met name Twitter.

“De transparante manier waarop Nederlanders omgaan met privacy zorgt er voor dat zij ook veel gemakkelijker om gaan met Twitter”, zegt Passmann.

Jonge Duitsers zijn gesteld op privacy

Philip, een 22-jarige webdesigner uit de buurt van Dusseldorf bevestigt het stereotiepe gesloten karakter van de Duitsers. Deze jonge Duitser, met een beroep waarbij je als Nederlander het heel normaal vindt dat daar social media bij hoort heeft nog nooit gebruik gemaakt van Twitter.

“Ik wil niet dat andere mensen weten wat ik in mijn vrije tijd doe”, zegt Philip.

slechts 4 miljoen Duitse Twitter accounts

Duitsland telde eind 2013 slechts 4 miljoen Twitter accounts. Ter vergelijking: het kleine Nederland telt 3,5 miljoen Twitter accounts.

Duitsland scoorde met 82 miljoen inwoners ook beduidend lager dan andere grote Europese landen. Groot-Brittannië teltde in 2013 63 miljoen inwoners en heeft maar liefst 45 miljoen Twitter accounts. Spanje telde 47 miljoen inwoners en 16 miljoen Twitter accounts.

Angela Merkel twittert niet

In Nederland twitteren vrijwel alle politici. Mark Rutten heeft een eigen Twitter account. De Duitse bondskanselier Angela Merkel (CDU) niet. Haar politieke tegenstander Peer Steinbrück (SPD) heeft wel een eigen Twitteradres, maar in vergelijking met zijn Nederlandse collega’s nauwelijks volgers. Slechts 60.000.

Een politiek verkiezingsdebat tussen Merkel en Steinbrück op de Duitse televisie leverde in september 2013 slechts 200.000 tweets op in Duitsland.

Duitse bedrijven zenden alleen via Twitter

Duitse bedrijven gebruiken gebruiken Twitter alleen om te zenden. Er is slechts zelden sprake van interactie met hun klanten.

Twitter moest het vorig jaar qua populariteit in Duitsland afleggen tegen social media kanalen als Facebook, YouTube en Google+.  Maar ook tegen ‘lokale’ Duitse social media als Wer-kennt-wen and VZ-Netzwerke (clones van Myspace en Facebook).

WK voetbal Brazilië zorgt voor omslag

Het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië kan wel eens voor een omslag gezorgd hebben voor Twitter in Duitsland. Het succes van het Duitse elftal zorgt ervoor dat veel Duitsers positieve mogelijkheden ontdekken. Het prachtige doelpunt dat Robin van Persie scoorde in de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Spanje zorgde wereldwijd voor humoristische bewerkte foto’s op Twitter.

De grappige plaatjes waren een hit op Twitter. Werden door media opgepikt en in kranten, op nieuwssites en op televisie getoond. Ook in Duitsland.

Nederlandse Twitter humor scoort in Duitsland

Met name Nederlandse fans wisten bij vrijwel iedere wedstrijd van het Nederlands elftal creatief foto’s te bewerken. Nederlanders twitterden met name via de hashtag #WK2014 over het WK in Brazilie. En ook via afkortingen die gerelateerd waren aan de wedstrijden die Oranje speelde. Bijvoorbeeld #NEDSPA, #NEDARG.

Engelstalige landen twitterden via de hashtag #worldcup.

Nauwelijks Duitse Twittergrappen

Duitsers twitterden met name via de hashtag #WM2014 en via #SCHLAAND.

Tot de finale zondagavond werden op de duitse hashtags nauwelijks Duitse grappen geplaatst. Wel werden vele Engelstalige grappen geretweet.

Zondagavond kwam daar plots verandering in. De Duitsers zijn trots op het behalen van de finale. Ze hebben de afgelopen weken gezien hoe de rest van de wereld ontspannen omgaat met Twitter.

Zondagavond stond de Twitter timeline met de hashtag #SCHLAAND plotseling vol met Duitse selfies en Duitse grappen.

Tweet van David Hasselhof scoort in Duitsland

Een tweet van de in Duitsland populaire Australische televisiester David Hasselhoff – bekend van Baywatch – werd binnen no time duizenden keren geretweet. Hasselhof steunde het Duitse elftal met een foto van een zonnebril met de hashtag #SCHLAAND.

Duitsland heeft Twitter ontdekt.

Fans FC Koln steunen Duits team (1) Duitse WK voodoo op Twitter Duits WK huis Duitse creativiteit rond WK Duitse commerciele tv trekt geen kijkers #Twitterhumor Duitsland

Angela Merkel

Angela Merkel

Das könnte Sie auch interessieren: