Deutsche Bahn (DB) maakt serieus werk van de realisatie van een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Nog voor de zomer wil DB documenten ter goedkeuring van een eerste baanvak voorleggen aan de Duitse Federale Spoorwegautoriteit.
Het plan voor een nieuwe snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen is een initiatief van de provincie Groningen. Het project heeft de naam Wunderline. De provincie Groningen heeft miljoenen euro’s gereserveerd voor de Wunderline.
De afgelopen jaren is er veel tijd en geld besteed aan een lobby om de treinverbinding op het netvlies van de Duitsers te krijgen. AhaErlebizz is in de beginfase betrokken geweest bij deze lobby.
Eind 2015 leek al het harde werk plots voor niets te zijn geweest toen een vrachtschip tegen de Friesenbrücke over de Eems bij Weener botste.
De voor de spoorverbinding met Bremen cruciale oude spoorbrug werd totaal verwoest. Sindsdien is er helemaal geen doorlopende treinverbinding meer tussen Groningen en Bremen.
Momenteel wordt hard gewerkt aan de voorbereiding van de wederopbouw van de Friesenbrücke.
De werkzaamheden aan het traject beginnen in het najaar van 2023. Deutsche Bahn hoopt dat de bouw van de nieuwe Friesenbrücke bij de wijziging van de dienstregeling in 2024/2025 is afgerond.
In een eerste fase wordt de reistijd tussen de twee steden vanaf 2024 teruggebracht van 2:43 uur naar 2:28 uur. Na een tweede uitbreidingsfase tegen 2030, zou de reis slechts 2:13 uur moeten duren.
Verbeteren van economische ontwikkeling en leefbaarheid
De provincie Groningen, Land Niedersachsen en Vrije Hanzestad Bremen willen met investeringen in de Wunderline tussen Groningen en Bremen de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de noordelijke grensregio verder verbeteren.