+31623224815 mail@ahaerlebizz.nl
Selecteer een pagina

Onze kleinzoon Ben gaat met zijn tijd mee. Als hij iets wil opzoeken op Google geeft hij simpel een zoekopdracht via Siri op zijn iPhone. Waarom zou je nog uitgebreid een vraag intikken als je je smartphone als secretaresse gebruiken kunt? Je stelt gewoon een vraag. Wat betekent de spraaktechnologie voor zoekresultaten?

Ben is tien jaar. Niet meteen de doelgroep waar de meeste bedrijven aan denken bij het ontwikkelen van een marketing strategie, waarschijnlijk. Waarom eigenlijk niet? Wat kunnen we leren van kinderen die veel sneller en ogenschijnlijk zonder leercurve nieuwe technologie oppakken?

Hoe snel omarmen volwassenen de spraaktechnologie eigenlijk? Wat betekent de opkomst van spraaktechnologie op smartphones voor de zoekresultaten in zoekmachines als Google en Bing?

Wie met zijn stem een zoekopdracht geeft doet dat anders dan normaal via een toetsenbord. Je zoekt niet met een paar woorden. Met je stem stel je gewoon een vraag. Een hele zin met een vraagteken.

Het zoekresultaat van zoekmachines sluit altijd zo nauwkeurig mogelijk aan op de inhoud van de zoekopdracht die is ingevoerd. Daarom was het altijd zo belangrijk om veelgebruikte zoekwoorden in het begin van de titel van artikelen te plaatsen.

De invloed van spraaktechnologie wordt door SEO-experts sinds 2014 gemeten. Volgens de SEO-wereld is er duidelijk een verandering in zoekgedrag en zoekresultaten zichtbaar en zal die verandering met ingang van 2017 drastischer worden.

Volgens een onderzoek van Northstar Research bij Google maakt meer dan de helft van de Amerikaanse tieners en 41% van de Amerikaanse volwassenen inmiddels dagelijks gebruik van spraakopdrachten, waarbij het gebruik ervan elke dag blijft toenemen.

Het is duidelijk dat het optimaliseren voor spraakzoeken een belangrijke sleutel zal zijn voor SEO succes vanaf 2017.

Een enquête onder 39 SEO experts wees uit dat ‘voice search’ op de derde plaats staat in een lijst van de grootste SEO trends voor 2017 en verder.

Digitale assistenten zijn de belangrijkste technologische tools voor spraakzoeken. Grote technologiebedrijven zoals Apple (Siri), Microsoft (Cortana) en Amazon (Alexa) investeren miljarden in spraaktechnologie.

Een op de vijf zoekopdrachten met de Google Android App in de Verenigde Staten is een spraakpdracht.

Omdat zoekopdrachten op basis van voice drastisch kunnen verschillen van getypte zoekopdrachten, zullen bedrijven hun optimalisatie-inspanningen moeten afstemmen op langere zoekopdrachten die passen bij termen voor spraak zoeken, in tegenstelling tot kortere zoekwoorden die gebruikelijk waren bij traditionele zoekopdrachten.

De spraaktechnologie maakt onderscheid tussen verbale en non-verbale zoekopdrachten, waardoor de zoekresultaten die aan de gebruiker worden getoond verschillen.

De spraaktechnologie zorgt ervoor dat traditionele SEO-vertalingen van websites minder goed presteren. Een op een vertalingen van het Nederlands naar het Duits sluiten niet aan bij het dagelijkse taalgebruik van potentiele Duitse klanten.

Het wordt belangrijk om in spreektaal te schrijven. Benoem vragen die leven bij de doelgroep.