Selecteer een pagina

Door de snelle opkomst van Siri (Apple), Google Assistant, Alexa (Amazon), Cortana (Microsoft) en Facebook (M) verandert ons zoekgedrag in hoog tempo. En dat heeft gevolgen voor de vindbaarheid voor websites, de toekomst van apps en online of telefonische service. De ontwikkelingen zijn interessant voor internationaal georiënteerde online ondernemers.

Het marktonderzoeksinstituut Gartner denkt dat apps in 2020 20 procent marktaandeel zullen verliezen. spraaktechnologieën als Siri, Google Assistant, Alexa, Cortana en M zullen de apps volgens Gartner vervangen.

En dan komen er ook nog chatbots bij die de taken van callcenters en secretaresses gaan overnemen. 2020. Dat is al snel.

Bedrijven die slim zijn spelen hier nu al op in. Zij bereiden hun websites voor met een nieuw soort SEO. Zoekmachine optimalisatie voor chatbots.

Ouderwetse SEO

Bij de ouderwetse SEO verwerken content marketeers trefwoorden die veel gebruikt worden bij zoekopdrachten in Google in een tekst. Een paar trefwoorden. Meer niet, omdat veel mensen slechts een paar trefwoorden intikken op hun computer. En op een smartphone zeker.

De meeste mensen tikken niet graag hele zinnen of vragen in. Dat verandert door de opkomst van de chatbots. We hoeven niet meer te tikken. We dicteren. We stellen gewoon een vraag.

“Ik wil graag een pizza quattro formagio en een pizza fungi bestellen.”

Onze smartphone verandert in een butler. Een persoonlijke assistent. De zoekmachine zoekt naar de beste pizzeria in de buurt. De pizzeria die zijn website het beste heeft voorbereid op spraak seo komt bovenaan in de zoekmachine. Je smartphone houdt dan ook nog rekening met de aanrijtijden en aanbevelingen van anderen.

Bezorg apps verliezen marktterrein?

Slecht nieuws voor bezorg apps als Thuisbezorgd en Deliveroo. Maar goed nieuws voor restaurants en hotels die het beu zijn dat ze een flinke fee moeten betalen aan deze bezorg apps.

Ondernemers kunnen het roer weer zelf in handen nemen.

Maar voor veel ondernemers zal het nog te veel moeite kosten om een eigen chatbot te instrueren. Daar zullen dus weer nieuwe diensten voor komen. Wellicht Thuisbezorgd en Deliveroo in een andere vorm. In dat geval zal er toch weer een fee betaald moeten worden.

Veel mensen zeggen (of kunnen zich niet voorstellen) dat ze niet met een bot willen praten. Maar als je als marketeer mensen kan doen vergeten dat ze met een bot praten, zal het werken. Als de bot maar menselijk reageert en beantwoordt aan de emotionele behoeften van mensen.

Chinese bot Xiaovoice

Een bewijs dat dit werkt is de Chinese bot Xiaovoice. De gesprekken met deze bot duren gemiddeld 26 vragenrondens (Q & A). Dat is meer dan veel koppels met elkaar praten.

Het voordeel van bots die gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie is dat ze super klantgericht zijn, ongeacht op welk platform hij of zij opereren.

De Bot als winkelgids In Shanghai is een bot die als winkelgids is ontworpen, al zeer succesvol. Het basisidee: winkelen met een echte vriendin. Een gesprek gaat dan als volgt:

  • Bot:”Mag ik deze jurk aanbevelen?”
  • Vrouw:”Nee, die kan ik me niet veroorloven.”
  • Bot:”Oh, ja, ja, het zou beter zijn als de jurk in de uitverkoop was”

Vervolgens adviseert de Bot een andere, goedkopere jurk en slaagt er zo in om iets aan de klant te verkopen.

Bots en remarketing

Bots zijn ook perfect voor remarketing. Als er bijvoorbeeld een nieuw boek over marketing op de markt komt, kan een bot proactief dit boek aan zijn of haar lezers aanbevelen, wetende dat hij of zij een marketingprofessional is en er baat bij heeft.

De bot vraagt zijn klanten of zij van het boek gehoord hebben. Als het antwoord nee is, vraagt de bot of hij het eerste hoofdstuk als voorbeeld zal mailen. Als je het leuk vindt, kan de bot het boek daarna meteen bestellen. Deze aanpak met bots verandert de marketingcommunicatie van websites volledig.

Webshops krijgen online verkoopadviseurs. Behalve om “nu kopen” gaat het ook om aankoop begeleiding “wat heeft u op dit moment nodig?”

Bekende klant- en zoekgegevens stellen bots in staat om op het juiste moment de juiste aanbevelingen te doen. Uiteindelijk komt het dus op timing aan.

Timing zal in de toekomst zeker een belangrijke onderzoeksfocus voor marketeers worden.

Das könnte Sie auch interessieren: