Hoe kan een klein marketingteam met beperkte middelen snel en creatief succesvol opereren? In Ostfriesland loopt momenteel een interessant toeristisch project.
Ostfriesland Tourismus GmbH zet in op flexibel projectmanagement naar Japans voorbeeld. De innovatieve strategie zou Ostfriesland de Duitse Toerismeprijs 2017 op kunnen leveren.
In 2016 begon Ostfriesland Tourismus een herstructurering om zich te profileren als een moderne, flexibele toeristische marketingorganisatie met een duurzame toekomst.
Ostfriesland Tourismus streeft naar snelle reactietijden, voortdurende training van medewerkers, het stimuleren om zelfstandig en onafhankelijk te handelen en het gebruik van innovatieve marketingmiddelen.
Het proces is gebaseerd op de filosofie van KAIZEN. Het Japanse managementconcept is gericht op het geleidelijk verbeteren van processen.
Elke actie en elk product is onderhevig aan een continu verbeteringsproces. Agile projectmanagement helpt bij het continu evalueren en aanpassen van alle business areas.
Tijdrovende taken worden geoptimaliseerd of helemaal geëlimineerd.
De moderne aanpak schept ruimte voor nieuwe ideeën. Daardoor werden projecten als PokemonGo en Ostfriesland Second mogelijk. De Ostfriesische versie van Netherlands Second van Arjen Lubach.
Met SCRUM worden alle projecten onderverdeeld in sprints volgens prioriteit en taken. In de SCRUM Meetups en Dailys worden de taken in het team gecoördineerd en gezamenlijk opgelost. Vooral online marketing heeft hier baat bij.
De jury van de Duitse Toerismeprijs 2017 is lovend: “Ostfriesland Tourismus GmbH optimaliseert zijn processen en maakt het hele team bewust van een continu verbeteringsproces. Nieuwe ervaringen worden opgedaan door constant testen en fouten worden getolereerd. Om zichtbaar succes te bereiken zijn nieuwe methoden gebruikt, vooral in online marketing.”