De Duitse deelstaat Nedersaksen investeert net als buurprovincie Groningen in waterstoftechnologie.
Nedersaksen gaat als eerste ter wereld dieseltreinen vervangen door waterstoftreinen. Daarmee zijn de Noordduitsers Noord-Nederland voor. Arriva durfde het nog niet aan om te investeren in waterstoftreinen. Het regionale spoorbedrijf besloot vooralsnog te investeren in hybride treinstellen die deels elektrisch en op diesel rijden.
Het Hoogezandse bedrijf Holthausen Clean Energie voert al een paar jaar een lobby bij de regionale overheid om bestaande dieseltreinen om te bouwen zodat ze op waterstof kunnen rijden.
Nedersaksen heeft 14 nieuwe waterstoftreinen van het type Coradia iLin gekocht van de Franse producent Alstom.
De nieuwe treinen worden vanaf december 2021 ingezet. Ze zullen dan reizigers gaan vervoeren tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.
De waterstoftreinen vervangen de dieseltreinen van de vervoersautoriteit Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (evb).
De treinen kunnen straks waterstof tanken bij een eigen vulstation.
De Coradia iLint waterstoftrein kan met de inhoud van één tank een afstand tot 1000 kilometer afleggen met een topsnelheid van 140 km/u.
Alstom gaat de treinen niet alleen bouwen, maar ook de komende 30 jaar onderhouden.
Alstom presenteerde vorig jaar tijdens Innotrans al de eerste waterstoftrein. Het gaat om een prototype. Dit prototype zal samen met een tweede voertuig bij wijze van pilot in het voorjaar van 2018 in gebruik worden genomen op het evb-spoorwegnet.
De order komt tot stand met subsidie van de Duitse verkeersminister Olaf Lies. Volgens hem is er vanaf nu echt een alternatief beschikbaar voor de dieseltrein.
“Wij subsidiëren innovatieve technologieën en leveren een aanzienlijke bijdrage aan de energierevolutie in de vervoerssector. Het doet mij genoegen dat Alstom de treinen in Nedersaksen gaat produceren en zo de productielocatie in Salzgitter versterkt” aldus de Duitse verkeersminister.