Selecteer een pagina

Nederlanders hebben geen gordijnen voor de ramen hangen. Ze fietsen in weer en wind. En ze zijn berucht vanwege hun waterige kasgroente. De smakeloze tomaten en komkommers uit kassen. Net als wij Nederlanders een bepaald beeld hebben van Duitsers hebben Duitsers een bepaald beeld over Nederland. Een beeld vol vooroordelen.

Het is goed om dat te beseffen als u de Duitse markt wilt veroveren. Waar denkt de gemiddelde Duitser aan als hij aan Nederland denkt? Waar kunt u opmerkingen over verwachten?

Documentaire Duitse omroep NDR over Nederland

De Duitse regionale zender NDR maakte een mooie documentaire over Nederland door de ogen van een Duitser. De NDR-documentaire zet veel vooroordelen die Duitsers hebben over Nederland recht. NDR-verslaggever Rilmann Bünz begint zijn reis tussen – hoe clichématig wil je het hebben – de tulpenvelden (Tulpen aus Amsterdam) en eindigt de documentaire in de grachten van Amsterdam. Hij fietst naar het bevroren IJsselmeer, langs kilometers kassen… De documentaire beoogt clichés weg te nemen, maar bevestigt eigenlijk heel mooi het eenzijdige beeld dat veel Duitsers van Nederland hebben. Zoals veel andere buitenlanders. Zoals wij Nederlanders clichédenkbeelden hebben over Duitsland. Wat komt er  meteen bij u in uw hoofd als u aan Duitsers en Duitsland denkt?

  • Bratwurst?
  • Bier?
  • Oktoberfest?
  • Bayern München?
  • Angela Merkel?
  • Deutsche Gründlichkeit?
  • Audi, BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen?
  • Autobahn?
  • Weihnachtsmarkt
  • usw, usw (etcetera, etcetera)
  • cliché, cliché, cliché

Waar ergeren wij Nederlanders ons meestal aan bij buitenlandse toeristen die Nederland bezoeken? De clichébeelden die zij hebben van ons. Kortom: tijd om onze blik te verruimen.

Die Niederländer. Unbekannte Nachbarn?

Die Niederländer. Unbekannte Nachbarn

Amsterdam, daar wil ik heen

Tulpen-Weltmacht Holland

Moderne Wunder – Dämme und Deiche

Das könnte Sie auch interessieren: