Selecteer een pagina

De auto wordt in Duitsland steeds minder gezien als status symbool. Steeds meer jonge Duitsers kopen geen auto meer, maar maken gebruik van carsharing. 

Het Duitse Fraunhoferinstituut verwacht dat in 2050 in Duitsland nog maar de helft van het huidige aantal auto’s rondrijdt.

Bij car sharing betalen klanten per minuut of per kilometer. Reserveren gaat meestal via een app.

Begin 2014 registreerde branchevereniging Car-Sharing (BCS) bij ongeveer 150 aanbieders in totaal 757.000 klanten. Dat zijn er 67,1% meer dan in het jaar ervoor.

Top 5 car sharing-steden van Duitsland (per 1000 inwoners)

1.Karlsruhe (1,93)
2.Stuttgart (1,38)
3.Keulen (1,17)
4.Düsseldorf (1,00)
5.München (0,87)

Ook het aantal deelauto’s nam flink toe. In heel Duitsland rijden 13.950 auto’s rond die gedeeld worden, dat is een plus van 24 procent.

Car sharing kent twee varianten in Duitsland. Zo’n 320.000 Duitsers maken gebruik van auto’s die op een vaste plek moeten worden opgehaald.

Free floating

De nieuwste manier heet ‘free floating’ en is in rap tempo populairder geworden. Deze auto’s staan verdeeld over de hele stad en kunnen worden opgezocht via een app. Begin 2014 werd dat gedaan door 437 duizend mensen, 138,8% meer dan in 2013.

Het Keulse Institut der Deutschen Wirtschaft voorziet een snelle opkomst van de ‘shareconomy’ met de smartphone als een soort kompas voor het delen van producten.

Volgens het Instituut voor Technologie uit Karlsruhe (KIT) neemt het autobezit onder mensen tussen de 18 en 35 jaar de laatste jaren flink af.

In Berlijn stelt 46% van de inwoners het zonder eigen auto, in New York 56 procent. Ter vergelijking; in Amsterdam rijden nog geen 35 auto’s per honderd 18-jarigen of ouder (2013). Ook in andere Nederlandse steden ligt dat aantal laag.

Das könnte Sie auch interessieren: