Selecteer een pagina

Met Google Duits gaat Marketing Drenthe de Duitse markt niet veroveren. Maar hoe dan wel?

Knullig Google Duits en duidelijk niet op de hoogte van Duitse wet- en regelgeving. Marketing Drenthe heeft een valse start gemaakt bij het voornemen om Drentse ondernemers te helpen Duitse toeristen te lokken.

Marketing Drenthe kreeg kort na de lancering van de website BesuchDrenthe.de op Twitter meteen de hoon van professionele Duitse vertalers over zich heen.

In Dagblad van het Noorden wordt de nieuwe site afgebrand. Niet bepaald een recensie waar je als marketingbureau op zit te wachten als juist van jouw organisatie verwacht wordt andere bedrijven professioneel te ondersteunen.

Het is daarbij ook opvallend dat Marketing Drenthe samenwerkt met professionele instanties die zouden moeten weten hoe je Duitsers professioneel kunt benaderen.

Marketing Drenthe werkt in 2018 bijvoorbeeld samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC). Vorige week vrijdag is het contract door beide partijen getekend en is de samenwerking officieel van start gegaan.

NBTC richt zich op de promotie van Nederland in het buitenland. Marketing Drenthe haakt aan bij de fietscampagnes van NBTC, die zich met name richten op bezoekers uit Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen en Vlaanderen.

Duitsland is meest interessante groeimarkt voor Drenthe

Marketing Drenthe lanceerde de nieuwe Duitse website BesuchDrenthe.de vorige week via zijn nieuwsbrief waarin de plannen voor 2018 bekend werden gemaakt.

“De meest interessante groeimarkt hierbij is Duitsland. We gaan dit jaar investeren in een marketingcampagne richting de Duitse toerist”, zo schrijft de organisatie in haar nieuwsbrief.

Bedrijven die nu al op Drenthe.nl staan kunnen ook op de Duitse variant van de site gezet worden, maar dan moeten ze volgens Marketing Drenthe wel een goede Duitse vertaling van hun site aanbieden.

Dat gebeurt echter niet. De teksten staan vol fouten en zijn overduidelijk met Google Translate vertaald. Dit vertaalprogramma is echter verre van perfect. Veel woorden worden ronduit slecht of onjuist vertaald.

Werk met Duitsers samen. Dat is je doelgroep!

Directeur Karel Groen van de Eems Dollard Regio, een instantie die noordelijke bedrijven helpt om met Europese subsidies grensoverschrijdend succesvol te worden plaatste het negatieve artikel van Dagblad van het Noorden op Twitter. Groen plaatste er een positief opbouwend advies bij. “Werk met Duitsers samen. Dat is je doelgroep!”

Zijn tweet lokte reacties uit.

AhaErlebizz heeft niet direct gereageerd op de tweet.

In twee zinnen kritiek leveren is eenvoudig. Wij hechten er meer waarde aan om goed onderbouwde positieve feedback te leveren.

Een marketingcampagne voor de Duitse markt gaat verder dan een vertaling. Karel Groen heeft gelijk als hij zegt dat het belangrijk is om met Duitsers samen te werken als je de Duitse markt wilt veroveren. Zij zijn de doelgroep.

Drenthe Marketing kan leren van Limburg

Marketing Limburg heeft al bijna tien jaar een succesvol project lopen waarbij samen met de Eurregio, de tegenhanger van de EDR in Noord-Nederland en Noord-Duitsland, grensoverschrijdende projecten zijn opgezet waarbij Duitse en Limburgse ondernemers elkaar helpen om grensoverschrijdend te ondernemen.

De Limburgers hebben vele miljoenen Euro subsidie voor deze projecten gekregen.

Toevallig ging deze week in de Euregio nog het project Dynamic Borders van start waarbij 21 bedrijven, overheden en instanties uit Brabant, Limburg en Noordrijn-Westfalen betrokken zijn.

Deze projecten kunnen zonder probleem vrijwel een op een gekopieerd worden naar Noord-Nederland. De Eems Dollard Regio kan gebruik maken van dezelfde Europese subsidievoorwaarden als de Euregio.

AhaErlebizz is op uitnodiging van Marketing Limburg al eens naar een bijeenkomst van Duitse en Nederlandse ondernemers in Venlo geweest. We waren onder de indruk van de enthousiaste reacties en ervaringen van de ondernemers.

Marketing Limburg verklaarde bereid te zijn om de kennis met het Noorden te delen.

Wie de harten van Duitse toeristen wil veroveren doet er goed aan om zich te verplaatsen in de gedachten en het gevoel van de Duitsers.

De website is maar een begin. Marketing Drenthe heeft een valse start gemaakt, maar die kan nog rechtgezet worden.

Waarom BesuchDrenthe.de?

We hebben de website geanalyseerd. Allereerst de naam. Waarom BesuchDrenthe.de? Waarom niet gewoon Drenthe.de?

Besuch Drenthe klinkt voor een Nederlandse marketeer misschien wel leuk, maar vinden Duitsers dat ook? Besuchen doe je je ouders, familie en vrienden. Niet als je op vakantie gaat.

Duitsers hechten aan authoriteiten. BesuchDrenthe komt over als een toeristische reclamesite. Drenthe.de is juist authentiek. Komt veel betrouwbaarder over.

Bovendien, je wilt dat een website gevonden wordt. De domeinnaam is daarbij de belangrijkste factor in de zoekresultaten op Google. We hebben even gekeken of er iemand is die op Besuch Drenthe zoekt in Duitsland. Niemand! Maar als je gewoon kijkt of er mensen zoeken naar het woord Drenthe zie je dat dat sinds Google de zoektrends bijhoudt – sinds 2004 – wel het geval is.

Marketing Drenthe is eigenaar van www.Drenthe.de. Wie naar dat adres surft wordt echter automatisch doorgesluisd naar www.besuchdrenthe.de. Waarom? Plaats de site gewoon direct onder Drenthe.de.

Marketing Drenthe heeft het boetekleed al aangetrokken wat betreft de kwaliteit van sommige vertalingen. Daar wordt werk van gemaakt. Prima. De vertaling kan verbeterd worden. Maar doe dat dan niet een op een. Schrijf op basis van de Nederlandse tekst een nieuwe Duitse tekst die inspeelt op Duitse gevoelens. Vaak zijn die net iets anders dan Nederlanders vanuit hun perspectief denken.

Het begin van de custumer journey

De website is het begin van de customer journey. De eerste indruk is belangrijk. Duitsers zijn perfectionisten. Knullige taalfouten helpen dan niet.

Duitse websites moeten echter ook voldoen aan Duitse juridische regels. Wie dat niet doet maakt kans op een torenhoge Duitse boete en juridische kosten. Het gaat dan al gauw om duizenden Euro’s.

Deze strikte regels gelden al vele jaren in Duitsland, maar worden op 15 mei 2018 ook ingevoerd in de rest van Europa. En de boetes worden dan ook hoger. Tot 4 procent van de jaaromzet. Een overtreding van de regels wordt gezien als economisch delict.

Wie denkt dat het allemaal wel zal loslopen omdat de Nederlandse overheid geen mensen heeft om de naleving van de regels te controleren moeten we teleurstellen als het gaat om de Duitse markt. Daar worden de regels niet gecontroleerd door de overheid, maar door dure advocatenkantoren die Abmahnungen gecombineerd met hoge rekeningen versturen als ze overtredingen ontdekken. Wie niet betaalt of reageert wordt voor de rechter gesleept en verliest altijd.

Juridische eisen voor Duitse websites

Wie zich richt op de Duitse markt moet op zijn site in het Duits voldoen aan de richtlijnen.

Wat denkt u van onderstaande lijst met Duitse juridische eisen? Bewust in het Duits. Welke Nederlandse marketeer wijst Nederlandse klanten die zich op de Duitse markt begeven op deze valkuilen?

  • Impressum
  • Haftungsausschluss (Disclaimer)
  • Datenschutzerklärung
  • Informationspflicht
  • Urheberrecht
  • Rückabwinklung nach Widerruf
  • Verbot kostenpflichtiger Hotlines
  • Verbot vorangekreuzter Checkboxen
  • neue Hinweispflichten zu Lieferbeschränkungen und Zahlungsarten
  • Neuregelungen zu Zahlungskosten und Rückerstattung
  • Abmahnung

Duizelt het u al? Als je hier meer over wilt weten kun je contact met AhaErlebizz opnemen. Wij werken samen met Duitse advocaten, onder ook Duitse advocaten die Nederlandse spreken en het verschil tussen Nederlandse en Duitse wetgeving kunnen uitleggen.

Ondernemers die de Duitse markt willen veroveren redden het niet meer met een eenvoudige vertaling.

Marketingorganisaties en ondernemersorganisaties die ondernemers willen helpen om de Duitse markt te veroveren zullen zich dan ook moeten laten ondersteunen door specialisten die kennis van zaken hebben en meer doen dan een vertaling.

AhaErlebizz helpt uiteraard graag. Neem vrijblijvend contact op. Bel 0598-468860.

 

Duitse Agentschap Telecom laat duizenden lokale telefoonnummers van bedrijven deactiveren

Nederlandse bedrijven die met een Duits telefoonnummer doen voorkomen dat zij in Duitsland zijn gevestigd overtreden de wet. Het Duitse Agentschap Telecom kan hun Duitse telefoonnummer laten uitschakelen. Ook dreigen boetes wegens een economisch delict.

Duitse bedrijven mogen niet met lokale telefoonnummers suggereren dat zij in de nabijheid van klanten zijn gevestigd als dat niet zo is. Het Bundesnetzagentur, de Duitse tegenhanger van het Agentschap Telecom in Nederland, heeft om die reden opdracht gegeven om 264 telefoonnummers van een landelijk ambachtsbedrijf te deactiveren.

In juni 2017 heeft het Bundesnetzagentur om dezelfde reden opdracht gegeven 52.000 lokale netwerknummers uit te schakelen.

“Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een telefoonnummer met hetzelfde plaatselijke kengetal als zij zelf naar een lokaal bedrijf leidt”, aldus voorzitter Jochen Homann, van het Bundesnetzagentur op de website Heisse.

De toezichthouder zal volgens Homann resoluut blijven optreden tegen bedrijven die misbruik maken van lokale telefoonnummers.

Sommige bedrijven adverteren telefoonnummers met een lokaal netnummer, ook al bevinden ze zich niet in de buurt. In feite worden de oproepen doorgeschakeld naar een centraal kantoor of een callcenter.

De potentiele klanten van deze bedrijven kunnen geconfronteerd worden met hoge voorrijkosten, terwijl ze er op basis van het telefoonnummer vanuit mochten gaan dat ze in zee gingen met een bedrijf dicht in de buurt.

Bedrijven die diensten aanbieden die nodig zijn in noodsituaties en bijzondere situaties, zoals sleuteldiensten, rioolreinigers en klusbedrijven zouden in sommige gevallen illegaal reclame maken met lokale netwerknummers om klanten te winnen voor wie een lokale nabijheid van de nooddienst belangrijk is.

Engelse sketch Dinner for One is tijdens oudejaarsavond cult op Duitse tv

Oudejaarsavond wordt sinds 1972 traditioneel door diverse Duitse publieke omroepen de sketch Dinner for One uitgezonden. Ieder jaar opnieuw. En opmerkelijk voor Duitsland. In het Engels. Geen nasynchronisatie. Geen ondertiteling.

Voor Duitsers die geen Engels verstaan wordt overigens voor het programma in het Duits precies uitgelegd waar het om gaat, inclusief de clou van het verhaal. En toch blijft het leuk.

Dinner for One is een sketch van Lauri Wylie. Hij schreef het in de jaren ’20 voor het toneel.

De adelijke dame Miss Sophie viert haar 90e verjaardag. Ze heeft al haar vrienden uitgenodigd: Mister Pomeroy, Mister Winterbottom, Sir Toby en Admiral von Schneider.

Haar vrienden zijn postuum aanwezig. Omdat Miss Sophie inmiddels 90 is zijn al haar vrienden helaas al dood. Ze zit alleen aan een grote lange tafel met vier lege stoelen die bestemd zijn voor haar gestorven vrienden. Haar butler, James, de honneurs voor haar vrienden waar.

Het verjaardagsdiner bestaat uit vier gangen, en bij elke gang hoort een alcoholische versnapering. James serveert alle gangen en drinkt in zijn rol voor alle vrienden van Miss Sophie bij elke gang 4 drankjes, hetgeen hem in verregaande staat van dronjenschap brengt.

Na elke gang vraagt James en Miss Sophie hetzelfde en antwoordt zij ook hetzelfde.

James: “The same procedure as last year, Miss Sophie?”

Miss Sophie: “The same procedure as every year, James!”

 

De sketch is in Engeland vrijwel onbekend. De Britten snappen niet dat het oude stuk cult is in Duitsland.

In Duitsland zijn de laatste jaren versies in diverse Duitse dialecten gespeeld door diverse Duitse cabaretiers.

Er is een recente variant met Bundeskanzler Angela Merkel en de Franse president Sarkozy.

Een variant van Netflix uit 2016.

Een Keulse variant van Dinner for One in het Keulse dialect.

Er is een versie van Dinner for One met de Duitse komiek Otto Waalkens uit Emden met typische humor van Otto die zelf Miss Sofie speelt… In zijn geval Miss Otti.

En een variant van Dinner for One uit de deelstaat Hessen. Zelfs als Duitser kun je het Hessische dialect vaak moeilijk volgen.

In Nederland is de sketch in 1977 gespeeld door Joop Doderer.

Duitsland wil leren van en samenwerken met Nederlandse ingenieurs

De Duits Nederlandse Handelskamer (DNHK) denkt dat er voor Nederlandse bedrijven die werkzaam zijn in de branches infrastructuur en engineering grote kansen liggen in Duitsland.

De DNHK nodigt bedrijven met interesse in grensoverschrijdende samenwerking daarom uit om tijdens de beurs InfraTech 2018 op 12 januari in Düsseldorf deel te nemen aan een Infrastructuur forum Noordrijn-Westfalen – Nederland.

Wat zijn actuele ontwikkelingen in de infrastructuur? Hoe gaat NRW, hoe gaat Nederland hiermee om? Hoe kunnen Nederlandse en Duitse ondernemingen coöpereren en succesvol hierop inspelen?

Tijdens het infrastructuur forum NRW – Nederland delen organisaties en bedrijven hun ervaringen en bespreken de mogelijkheden voor grensoverschrijdende samenwerking.

Bedrijven kunnen profiteren van de ervaring uit het buurland en door met potentiële nieuwe zakenpartners tijdens de netwerklunch in gesprek te gaan.

Tot 2030 investeert Duitsland 270 miljard euro in het wegen- en spoornet. Daarmee komt er een einde aan het uitstellen van projecten van de afgelopen jaren. Een groot deel van deze enorme investering gaat naar de infrastructuur van grootstedelijke gebieden in Noordrijn-Westfalen (NRW) – binnen een uur van de Nederlandse grens.

Deze kapitaalinjectie leidt echter ook tot capaciteitsproblemen bij ingenieurs- en bouwbedrijven.

Voor een succesvolle afronding binnen de geplande tijd voor deze omvangrijke infrastructuurprojecten, zijn er nieuwe concepten en tijdbesparende processen nodig.

Dit biedt kansen voor Duits-Nederlandse samenwerking. Nederlandse bedrijven kunnen met hun expertise in de infrastructuurbouw competente partners worden op de Duitse wegen.

AhaErlebizz Deutschland onderschrijft de kansen die DNHK in Duitsland ziet voor Nederlandse bedrijven in de praktijk. Wij werken samen met Koninklijke Oosterhof Holman en VIB Netwerken aan projecten in Duitsland. Beide bedrijven benaderden AhaErlebizz voor begeleiding bij eigen projecten, maar hebben nadat zij door AhaErlebizz Deutschland met elkaar in contact werden gebracht inmiddels krachten gebundeld in Duitsland.

VIB Netwerken zoekt inmiddels dringend in Noord-Nederland personeel voor diverse grote glasvezelprojecten in Duitsland.

Het programma voor het Infrastructuur forum Noordrijn-Westfalen – Nederland op 12 januari 2018 in Düsseldorf ziet er als volgt uit:

Programma
9.30 uur Inloop

10.00 uur Begroeting
Hartmut Rosowski, DNHK

10.05 uur Ontwikkelingen in de infrastructuur van NRW
Dr. Christoph Dröge, Straßen.NRW

10.25 uur Duits-Nederlandse samenwerking: vergelijken en best practices
Vico de Bruijne, Rijkswaterstaat

Hans de Koning, Max Bögl

10.45 uur Podiumgesprek: Nieuwe mogelijkheden voor de infrastructuur – grensoverschrijdende oplossingen

Alexander Neumann, Hochtief

Pieter Vellinga, Van Gelder (aangevraagd)

Dr. Christoph Dröge, Straßen.NRW

Vico de Bruijne, Rijkswaterstaat

Hans de Koning, Max Bögl

11.15 uur Discussie

11.30 uur Netwerklunch

12.30 uur Einde evenement

Hartmut Rosowski van de Duits-Nederlandse Handelskamer leidt deelnemers door het programma.

Aanmelden voor forum

Wie deel wil nemen aan het forum of erbij aanwezig wil zijn kan zich via de website van de DNHK aanmelden.

Begin evenement

2018-01-12 | 10:00

Einde evenement

2018-01-12 | 12:30

Deelnamekosten

U kunt de InfraTech 2018 gratis bezoeken, indien u zich vooraf registreert. (Zonder voorregistratie € 19,00 p.p.)

www.infratech.de/anmelden

Voertaal evenement

Duits

17 nostalgische Duitse nummers in de Top 2000.

Hoe groot is de Duitse inbreng in de Top 2000 van 2017? Volgens Radio 2 zijn er veel stemmen voor de Nederlandse hitlijst allertijden binnengekomen uit Duitsland.

Van alle stemmen die uit de rest van de wereld zijn uitgebracht komen de meeste uit Duitsland.

De inbreng uit Duitsland komt vermoedelijk van veel Nederlanders die daar wonen.

Er staan slechts 17 Duitse nummers in de Top 2000 van 2017. En dan rekenen we de Engelstalige nummers van Scorpions en Nena mee.

Herbert Grönemeyer is met drie nummers in de Top 2000 van 2017 de populairste Duitse artiest in Nederland. Gevolgd door Rammstein, Nena en Reinhard Mey die allen met twee hits in de Top 2000 staan.

Wat opvalt is dat er eigenlijk alleen nostalgische Duitse nummers in de Top 2000 staan. De hedendaagse Duitse muziek leeft totaal niet in Nederland.

Duitse inbreng in Top 2000

  • 102 Jeany – Falco
  • 162 Du Hast – Rammstein
  • 182 Sonne – Rammstein
  • 242 Wind Of Change – Scorpions
  • 266 Du – Peter Maffay
  • 287 Haus Am See – Peter Fox
  • 364 Halt Mich – Herbert Grönemeyer
  • 376 99 Luftballons – Nena
  • 539 Der Weg – Herbert Grönemeyer
  • 663 Kristallnach – BAP
  • 969 Anyplace, Anytime, Anywhere – Nena & Kim Wilde
  • 1345 Mensch – Herbert Grönemeyer
  • 1425 Verdammt Ich Lieb Dich – Mathias Reim
  • 1619 Gute Nacht Freunde – Reinhard Mey
  • 1706 Als De Dag Van Toen – Reinhard Mey
  • 1774 Nur Geträumt – Nena
  • 1982 The Model – Kraftwerk

FALCO

Succesvolle Oostenrijkse zanger die in de jaren ’80 een grote hit scoort met ‘Rock Me Amadeus’. Met ‘Jeanny’ scoort Falco een nummer 1-hit. Falco komt op 6 februari 1998 door een auto-ongeluk om het leven. Out Of The Dark (Into The Light) verschijnt na zijn dood.

Jeanny’ (1986) gaat over een vermist meisje in Duitsland. Een nieuwslezer valt over de tekst, nadat zijn eigen dochter een paar jaar eerder gekidnapt is. Falco besluit dat ‘Jeanny’ een trilogie moet worden. Hij brengt ook nog een nummer uit onder de naam ‘Coming Home’ (Jeanny Part II), maar het derde deel is nooit officieel uitgebracht.

Na Falco’s dood werd het half afgewerkte Part III toch nog uitgebracht onder de titel ‘Where are you now’ (Jeanny Part III).

RAMMSTEIN

Rammstein is een band uit het voormalige Oost-Berlijn. De tanzmetalband shockeert en zoekt elke keer weer het randje op.

Du Hast’ is is het tweede nummer van hun tweede studioalbum Sehnsucht (1997). De plaat is geliefd als soundtrack en is onder andere in de film The Matrix te horen. Het nummer is met name populair tijdens live-acts waarbij de bandleden regelmatig allerlei stunts uithalen.

SCORPIONS

Scorpions is een Duitse hardrockband uit Hannover. Scorpions wordt opgericht in 1965 en heeft twee Top 5-hits op naam met ‘Still Loving You’ en ‘Send Me An Angel’.

Wind Of Change is een van de best verkopende Duitse singles aller tijden.

De Scorpions geeft 1988 als eerste hardrock band ooit een optreden in Rusland. Een jaar later is de band weer in Rusland voor het Moscow Music Peace Festival, waar Klaus ‘Wind of Change’ schrijft. In 1990 wordt het nummer overgenomen als één van de onofficiële soundtracks van de eenwording van Oost- en West-Duitsland.

PETER MAFFAY

De Duitse zanger Peter Alexander Makkay, alias Peter Maffay, wordt onsterfelijk met zijn megahit ‘Du’.

Du staat in 1970 maar liefst zeven maanden genoteerd in de West-Duitse hitparade.

Peter Maffay woont tegenwoordig in een boerderij op Mallorca. Motorrijden is zijn passie. De zanger zingt overigens meer nummers met ‘Du’ in de titel: ‘Du Bist Anders’, ‘Wo Bist Du?’, ‘So Bist Du’, ‘Ich fühl wie du’ en ‘Du Und Ich Für Immer’.

PETER FOX

Peter Fox is een manusje van alles. Zo werkt hij druk aan een solocarrière als zanger, daarnaast is hij ook werkzaam als één van de drie frontmannen van de Duitse reggaedancehall groep Seeed.

Haus Am See komt in 2008 uit op Stadtaffe, het solodebuut van Peter Fox. Driekwart jaar later bereikt het nummer ook ons land en wordt met het behalen van de vierde positie een hit. Op 29 mei 2009 wordt ‘Haus Am See’ tot 3FM Megahit uitgeroepen.

HERBERT GRÖNEMEYER

De Bruce Springsteen van Duitsland. Herbert Grönemeyer is de Duitse rocker die de voorbije twintig jaren in eigen land voor uitverkochte voetbalstadions optrad.

Zijn album Mensch breekt in Duitsland alle records. In Nederland herinneren we ons deze geëngageerde zanger vooral van zijn hit ‘Halt Mich’.

In 1988 komt het album Ö van Herbert Grönemeyer uit. Met de single ‘Halt Mich’ heeft hij in Nederland een hit. Tijdens een concert van Bløf zingt Grönemeyer dit nummer samen met de band.

Gröhnemeyer staat ook nog in de Top 2000 met zijn hits Der Weg en Mensch.

BAP

Een Duitse band uit Keulen die is opgericht in 1976. In Nederland komt het eerste en grootste succes met het nummer ‘Kristallnach’, van het album Vun Drinne Noh Drusse (1982).

‘Wat toen is gebeurd, kan weer gebeuren.’ Dit is de boodschap van het nummer ‘Kristallnaach’ van de Keulse rockband BAP. Het nummer is afkomstig van het album Vun Drinne Noh Drusse. Het is een lied tegen de gewelddadige en vernielende acties tegen de Joodse bevolking tijdens de Nazitijd in Duitsland. In 1983 wordt het een hit in Nederland, mede dankzij zijn historische betekenis.

MATTHIAS REIM

Niemand wilde zijn liedje zingen. Dus nam Matthias Reim zelf maar het nummer ‘Verdammt Ich Lieb’ Dich’ op en verkocht er gelijk maar even tweeëneenhalf miljoen stuks van.

Verdammt Ich Lieb Dich werd een nummer 1-hit in het najaar van 1990. Matthias Reim’s ‘Verdammt Ich Lieb’ Dich’ is inmiddels uitgegroeid tot een ware meezinger. Reim schrijft het nummer zelf. De opvolger ‘Ich Hab Geträumt Von Dir’ doet het aardig, maar lijkt het einde voor de Duitse zanger in de Nederlandse hitlijsten.

REINHARD MEY

Reinhard Mey werd in 1942 in Berlijn geboren. Hij brengt in 1967 zijn eerste album uit: Ich wollte wie Orpheus singen. Zijn albums verschijnen ook in onder meer het Frans en in het Nederlands. In 1975 verschijnt in ons land de succesvolle lp Als de dag van toen en de gelijknamige single.

Het NOS-radioprogramma Met ’t Oog Op Morgen opent en sluit vanaf 1975 haar uitzendingen met Mey’s ‘Gute Nacht Freunde’.

KRAFTWERK

Kraftwerk is met elektronische geluiden en rock-invloeden een invloedrijke band uit de twintigste eeuw.

De bandleden Ralf Hütter, Karl Bartos en Emil Schult schrijven Das Model in 1977. De single is te vinden op het album The Man-Machine (Duitse versie: Die Mensch-Maschine).

Duitse domeinnaam bijzonder populair op internet

Als je als Nederlands bedrijf de Duitse markt wilt veroveren is het verstandig om een nieuwe Duitse site met een Duitse domeinnaam te laten ontwikkelen. Een Duitse sectie op een Nederlandse site werkt niet. Er zijn een paar redenen waarom.

Hoog in Google Duitsland

De belangrijkste reden is de vindbaarheid van je site via Google Duitsland. Duitse sites met een .de extensie worden daar hoger geïndexeerd.

Het is goed te beseffen dat Duitse sites bijzonder dominant aanwezig zijn op het internet.

Duitse domeinnaam populair

Met 8 miljoen .de-domeinen heeft Duitsland het wereldwijd belangrijkste landdomein. Zelfs de Britse extensie co.uk ligt ver achter Duitsland, met slechts 3,7 miljoen domeinen.

Op nummer 1 staat .com. Op twee volgt .info.

Duitse domeinnamen zijn nog populairder dan. net,. info,. org en. biz extensies.

Duitsers geven de voorkeur aan Duitstalige sites met een Duitse domeinnaam. Een Duitse site wekt vertrouwen bij Duitsers. En vertrouwen is belangrijk als je zaken wilt doen.

Om vertrouwen te kunnen wekken is het allereerst belangrijk om gevonden te worden in Duitsland.

Dus adviseren wij bedrijven die nu nog een Duitse vertaling op hun site met .nl of .com hebben om een volledig nieuwe Duitse site te starten met een .de domein.

Is dat duur?

Het hoeft niet veel duurder te zijn dan een Duitse vertaling van de Nederlandse site. Soms kan je webbouwer je Nederlandse site dupliceren naar een .de domein, waarna je deze kopiesite met bestaande Layout kunt vertalen.

Let er wel op dat alle bestandsnamen van beeldmateriaal en alle links en keywords van de gekopieerde site ook worden vertaald. Die bestandsnamen en links zie je niet als bezoeker van de site, maar Google ziet het wel.

Zorg ervoor dat je Duitse mailadressen gebruikt.

Duits telefoonnummer

En zorg ervoor dat je bereikbaar bent via een Duits telefoonnummer. Duitsers bellen niet graag naar buitenlandse nummers. Ze zijn bang voor hoge telefoonrekeningen en vrezen dat ze iemand aan de lijn krijgen die ze niet kunnen verstaan. En vergeet ook niet dat veel Duitse bedrijven net als Nederlandse bedrijven bellen naar het buitenland geblokkeerd hebben in hun telefooncentrale.

Top 2000 in Duitsland. Veel ‘Duitse’ stemmen voor Nederlandse hitlijst Radio 2

De jaarlijkse Top 2000 van Radio 2 is ook in Duitsland bijzonder populair. Ds Nederlandse hitlijst wordt zelfs medebepaald vanuit Duitsland.

Volgens Radio 2 staat Duitsland op de tweede plaats van landen van waaruit gestemd is voor de Top 2000. België staat op nummer 1.

We hebben even gegoogeld of er in Duitsland zelf ook een eigen Top 2000 hitlijst of een variant daarop bestaat. Die hebben we helaas niet kunnen vinden.

Dankzij Radio 2 weten we wel hoe de top 10 van de Top 2000 er volgens ‘Duitse’ stemmen uitziet. We schrijven ‘Duitse’ met aanhalingstekens, omdat we vermoeden dat veel van de stemmen uit Duitsland afkomstig zijn van Nederlanders die daar wonen.

Top 10 van Duitsland:

1. Queen – ‘Bohemian Rhapsody’
2. Eagles – ‘Hotel California’
3. Led Zeppelin – ‘Stairway To Heaven’
4. Deep Purple – ‘Child In Time’
5. Pink Floyd – ‘Wish You Were Here’
6. Boudewijn de Groot – ‘Avond’
7. David Bowie – ‘Heroes’
8. Billy Joel – ‘Piano Man’
9. Pink Floyd – ‘Shine On You Crazy Diamond’
10. Claudia de Breij – ‘Mag Ik Dan Bij Jou’

Typisch Duitse humor: Duitsers kunnen sarcastisch zijn. Ironie is onbekend

De Duitse krant Die Zeit heeft in 2017 onderzocht wat nou typisch Duits is in de ogen van de rest van de wereld. Het dagblad maakte er een videoserie over.

Hoe zit het bijvoorbeeld met de Duitse humor? Wereldwijd denken mensen dat Duitsers geen humor hebben. Het dunste boek ter wereld zou een Duits moppenboekje zijn. Klopt dat?

Nee. Duitsers hebben wel degelijk humor. Maar de Duitse humor is anders. En het is goed om dat te weten als je communiceert met een potentiele Duitse klant.

Nederlanders houden net als Britten van ironie. Ironische humor kan in Duitsland echter totaal verkeerd overkomen, meldt Die Zeit.

“De Duitse humor is vrij eenvoudig. Sarcasme kunnen we wel, ironie liever niet”, schrijft Die Zeit in de inleiding van de aflevering van “Typisch Duits over Duitse humor.

Typisch Duitse humor

Hoeveel verdient een Duitser?

Wat verdienen Duitsers? Zijn de Duitse salarissen hoger of lager dan in Nederland? De Duitse website Gehalt.de houdt de loonontwikkelingen nauwkeurig bij.

Ieder jaar wordt een lijst samengesteld van de beste en armste verdieners in alle beroepen zonder personeelsverantwoordelijkheid. Dat betekent dat er geen bazen of afdelingshoofden worden onderzocht.

Voor de analyse van 2017 zijn salarisgegevens van 203.307 mensen geindiceerd.

De top 10 best betaalde beroepen in Duitsland

Net als in het voorgaande jaar hebben ook de senior artsen de eerste plaats in deze wedstrijd ingenomen. Zij ontvangen 116.937 euro per jaar en worden daarom beschouwd als de beste verdieners in Duitsland.

Volgens de evaluatie is de fondsbeheerder de derde met ongeveer 75.800 euro. Zijn taken omvatten alle investeringsstrategieën. Op die manier bepalen zij welke effecten op de beurs worden verworven en hoe lang zij worden aangehouden.

De corporate Finance Managers verdienen iets minder dan 75.420 euro, wat iets minder is dan hun collega’s in de fondsbusiness. Deze term omvat corporate finance, waaronder begrepen risico-inschatting, berekening van de ondernemingswaarde en investerings- of financieringsberekeningen.

Maar als je de rest van de top 10 lijst bekijkt, blijkt ook dat er minstens een academische opleiding nodig is voor een goed betaalde baan. Op deze gebieden domineren het recht en de economie.

Octrooi- en verkoopingenieurs vereisen vele jaren studie en jarenlange beroepservaring – hetzelfde geldt voor advocaten. De salarismarge voor deze beroepen ligt tussen 72.000 en 74.000 euro. Een volledig overzicht van de top 10 staat in onderstaande tabel.

 

Flop professionals?

Gehalt.de toont weinig respect voor mensen met een laag salaris. Horecapersoneel, kappers en chauffeurs hebben volgens de Duitse salarissite een flopberoep. Er wordt op neergekeken. Absurd.

Roomservice personeel ontvangt volgens de evaluatie van Gehalt.de dit jaar het laagste salaris. Medewerkers in dit vakgebied komen jaarlijks op 19.373 euro per jaar. Dit is een verschil van bijna 100.000 euro ten opzichte van de topverdiener.

Daarna volgen keukenhulpen met een jaarsalaris van 20.045 euro.

Kappers ontvangen 21.408 euro per jaar en kelners 22.272 euro.

Call center assistenten verdienen 24.778 euro.

Medewerkers van de kassa en receptionisten verdienen ongeveer 25.000 euro en assistenten van tandartsen en beroepschauffeurs verdienen ongeveer 27.000 euro.

De volgende tabel geeft een duidelijk overzicht van de beroepen.

 

Te veel sollicitanten voor te weinig banen

Gehalt.de constateert dat de lage lonen het gevolg zijn van marktwerking op de Duitse arbeidsmarkt.

De beroepen met een relatief laag inkomen zijn voornamelijk afkomstig uit de horeca- en dienstensector. Aangezien deze beroepen relatief snel toegankelijk zijn, is er een groot aantal sollicitanten voor deze functies, aldus Gehalt.de.

Dit leidt voor deze beroepen tot een oververzadiging van de beroepsbevolking, waardoor de lonen verder kunnen worden verlaagd. Ook factoren als de kapitaalkracht van de industrie, de complexiteit van het werk en de eisen die aan de werknemers worden gesteld, spelen een doorslaggevende rol.