Selecteer een pagina

Twee oer-Hollandse bedrijven maakten deze week bekend dat zij zich voor groei van hun afzetmarkt serieus focussen op Duitsland. Hak, bekend van Martine Bijl en ‘U moet de groenten van Hak hebben’ en Van Bommel, in Duitsland nu nog voornamelijk bekend dankzij Mark, maar straks vanwege Floris, hebben grote plannen met de Duitse markt.

Groentenfabrikant HAK wil meer potjes aan de man brengen in Duitsland. Daartoe neemt de houdstermaatschappij waar HAK onder valt de Duitse distributeur Foodeko over.

HAK werkt al sinds 2013 met Foodeko voor zijn afzet op de Duitse markt. Vooral appelmoes en rode kool met appelstukjes lopen goed bij de oosterburen, en dan met name in het noordwesten van Duitsland.

HAK-topman Timo Hoogeboom wil meer Duitsers kennis laten maken met de in Nederland bekende potjes. „Duitsers in alle regio’s vinden onze appelmoes bij testen het lekkerst. Met andere producten verschilt het per regio.”

HAK wil zijn meer verschillende producten in meer winkels krijgen. Daarvoor wordt de komende tijd zwaar ingezet op onder meer de verkoop. Naast appelmoes en rode kool wordt onder meer ingezet op peulvruchten en zomergroenten.

Van Bommel focust zich op Duitsland

Schoenenmaker Van Bommel gaat zich focussen op Duitsland omdat de markt in Nederland verzadigd is. Het concern wil elk jaar zo’n twee winkels openen in Duitsland, vertelt Reynier Van Bommel, algemeen directeur bij het Brabantse bedrijf, in gesprek met NUzakelijk.

Het Nederlandse schoenenconcern, dat bijna tweehonderd werknemers telt, verwacht dit jaar net geen 600.000 paar schoenen af te zetten. In 1999 stond de verkoop nog op 200.000 paar schoenen.

Duitsland is een belangrijke schakel om nog verder te kunnen groeien. Het bedrijf, voluit Schoenfabriek Wed. J.P. van Bommel geheten, heeft nu al vier winkels in het Duitsland.

Waarom specifiek in Duitsland en niet in Nederland? “Dat is heel eenvoudig. Als wij de kaart van verkooppunten in Nederland bekijken en we kijken naar hoeveel paar schoenen we verkopen, dan zijn er geen witte of zwarte vlekken meer. Er is geen plek in Nederland waar we nu nog niet genoeg verkopen.”

PR-waarde winkel in Duitsland is groot

“Duitsland is voor ons strategisch”, zegt Reynier van Bommel. Volgens de ondernemer is de pr-waarde van een eigen winkel in Duitsland erg groot. “We hebben winkels in Düsseldorf, Keulen, Hamburg en Neurenberg. We ziet dat onze ‘business-to-businessklanten’ daar meer schoenen verkopen. Door de aanwezigheid van een eigen winkel en de publiciteit die dat geeft, ga je in een straal om de winkel heen meer schoenen verkopen.”