Selecteer een pagina

Als Duitser herken ik me vaak niet in adviezen die op internet gegeven worden over zakendoen met Duitsers. Als professionele Duitser herken ik me ook niet in het negatieve beeld dat de Kamer van Koophandel tijdens een exportbijeenkomst in Garnwerd schetst over Noordelijke ondernemers die kansen missen in Duitsland.

Ik merk in mijn dagelijkse praktijk juist dat steeds meer Noordelijke ondernemers de Duitse markt heel serieus benaderen.

Baanders Export

Marcel Baanders van Baanders Export uit Groningen heeft veel ervaring in Duitsland. Tijdens de exportbijeenkomst van de Kamer van Koophandel (KvK) en de Economic Board Groningen in Garnwerd vertelt Marcel dat de Duitse ondernemer niet meer voldoet aan de stereotiepen die te vinden zijn in de boekjes die er verschenen zijn als hulpgids bij het betreden van de Duitse markt.

,,De Duitse ondernemer verandert’’, weet Marcel. ,,want die ontvangt je tegenwoordig ook wel in spijkerbroek en trui.’’

Klopt! Ik ken veel Duitse ondernemers die zelden een pak dragen.

Onzin over Duitsland

Ik was er helaas niet bij in Garnwerd. Als Duitse collega had ik Marcel’s woorden krachtig kunnen onderbouwen. Als Duitser weet ik hoeveel onzin er wordt uitgekraamd over zakendoen in Duitsland. Vooroordelen die nergens op slaan.

Misschien was het ook wel goed dat ik er niet bij was in Garnwerd. Als ik moet afgaan op het verslag van Dagblad van het Noorden was het namelijk een negatief geladen avond.

“Ondernemers in Noord-Nederland laten kansen liggen in het buitenland. Als het om export gaat is de noordelijke ondernemer een langslaper”, meldt het dagblad naar aanleiding van cijfers van de Kamer van Koophandel. “De noordeling is te snel tevreden.”

“Er wordt vaak beweerd dat de noordelijke ondernemers het zo goed doen, maar als het om export gaat zijn het een stelletje langslapers. Want ze lopen op dat punt een kwart achter op de rest van het land”, staat er in de krant.

Ongemotiveerde ondernemers

Misschien. Maar is dat erg? Wat hebben we aan ongemotiveerde ondernemers die falen op de Duitse markt?

Waarom de export achter blijft? “De noorderling is te snel tevreden’’, zou exportconsulent Rikus Stuut van de Kamer van Koophandel volgens Dagblad van het Noorden in Garnwerd hebben gezegd.

Klopt dat?

Er zijn uiteraard ondernemers die kansen laten liggen.

En er zijn ook ondernemers die kansen verprutsen omdat ze te lichtzinnig de Duitse markt betreden. Jammer.

Goede voorbeelden

Maar waarom wordt er een hele avond besteed aan mensen die fouten maken? Waarom zoveel aandacht voor alle gemiste kansen?

Alsof er geen goede voorbeelden zijn waar je van kunt leren.

Ik werk liever met ondernemers die zich zorgvuldig voorbereiden. Managers die echt geinteresseerd zijn in professioneel advies en er ook iets mee doen. Bedrijven die Duitsland er niet snel even bij willen doen.

Ondernemen in Duitsland

Ondernemen in Duitsland gaat verder dan de vertaling van de Nederlandse website. Je begint feitelijk met een volledig nieuw bedrijf. Met een nieuw businessplan. Een nieuwe marketingstrategie.

In de dagelijkse praktijk van mijn bedrijf merk ik dat Noordelijke ondernemers wel degelijk steeds serieuzer met de Duitse markt bezig zijn.

Ik begeleid meerdere Noordelijke bedrijven.

Glasvezel in Duitsland

VIB Netwerken uit Zuidbroek bijvoorbeeld. Dit bedrijf legt onder meer glasvezelnetwerken aan. Daar is in Duitsland grote behoefte aan. In Nederland loopt de markt juist terug. VIB Netwerken is niet over een nacht ijs gegaan.

We hebben voor VIB Netwerken een volledig nieuwe Duitse site ontwikkeld. Geen vertaling van de Nederlandse site, maar een site die helemaal toegespitst is op de Duitse markt.

Strategie Duitse markt

Die site is echter slechts een klein onderdeel van de strategie om de Duitse markt serieus te benaderen. Hoe ga je om met Duitse klanten die je benaderen? Heb je geschikt personeel voor de Duitse markt? Spreken zij Duits? Moeten er mensen getraind worden? Hoe zit het met de regelgeving? Hoe vind je betrouwbare professionele Duitse onderaannemers?

Ruim een maand na oplevering diende de eerste Duitse klant zich al aan bij VIB Netwerken. Inmiddels is het eerste Duitse netwerk al aangelegd, de opdracht was zelfs al snel verdubbeld, en is er een luxe probleem aan het ontstaan. Er liggen al meerdere aanvragen uit Duitsland.

Het is de kunst niet overmoedig te worden. In de startfase zoveel mogelijk leren van je ervaringen. Voortdurend evalueren. Luisteren. Afstemmen.

Duitse onderaannemers

VIB Netwerken zoekt nu goede Duitse onderaannemers waarmee kan worden samengewerkt.

Net als Koninklijke Oosterhof Holman die ik ook begeleid. Ruim twee jaar geleden leerde ik dat bedrijf kennen dankzij een waterstofproject van de provincie Groningen. Wij begeleidden op dat moment Mossau Energie uit Aurich naar de Nederlandse markt.

Mossau Energie had de Blue Hamster ontwikkeld. Daarmee kon je zonenergie opslaan in waterstof. Koninklijke Oosterhof Holman deed ook mee met het grensoverschrijdende project en was geinterresseerd.

Professioneler

Het bedrijf was al actief in Duitsland. Heeft veel ervaring. Ook een eigen vestiging. Maar het kan altijd beter. Professioneler. Je bent niet zomaar een koninklijk bedrijf geworden.

Sinds kort is Koninklijke Oosterhof Holman uit Grijpskerk mijn klant. Jan Pieter Oldenburg is mijn contactpersoon. We werken heel zorgvuldig en doordacht aan de juiste Duitsland strategie voor het bedrijf.

De ambitie van Koninklijke Oosterhof Holman straalt er al vanaf op de Nederlandse site:

Wij zijn Koninklijke Oosterhof Holman. Totaaloplosser van infrastructurele vraagstukken, waarbij onze innovatiekracht en traditionele, betrouwbare karakter elkaar versterken.

Koninklijk. Daar kun je mee aankomen in Duitsland!

Ik toonde de website van VIB Netwerken voor Duitsland – www.vib-netwerken.de – en vertelde over de opzet van de site, het verschil met de Nederlandse site www.vib-netwerken.nl, de doelstellingen en de ervaringen.

Projecten in Duitsland

“Zo willen wij het ook”, reageerde Jan Pieter Oldenburg meteen. En:”Wij hebben een paar projecten in Duitsland waar we prima samen kunnen werken.”

Een dag later was het contact tussen Luit Huisman van VIB Netwerken en Jan Pieter Oldenburg gelegd. De eerste plannen worden al gesmeed.

Beter kun je de Duitse markt vanuit het Noorden niet benaderen. Efficient de krachten bundelen. Ervaringen en je netwerk delen.

Ik vind het prachtig. Geniet van het succes en de samenwerking.

Inspirerende praktijkvoorbeelden

Denken in kansen. Niet in problemen. En vooral niet in stereotypen en cliches.

Het zijn maar twee mooie inspirerende praktijkvoorbeelden. Ik heb er meer. Wie serieus geinterresseerd is in de Duitse markt mag me bellen. Ik denk en werk graag met je mee. Waar mogelijk met andere klanten uit mijn netwerk.