Selecteer een pagina

Een veel gestelde vraag. Hoe krijg ik gratis veel media-aandacht voor mijn bedrijf in de Duitse pers? Hoe kun je Duitse journalisten verleiden om over jouw product te schrijven?

Bijna tweeduizend Duitse verslaggevers hebben in de Media Trend Monitor 2017 van News Aktuell und Faktenkonto aangegeven wat je in ieder geval niet moet doen.

Het Bundesverband der Medientrainer in Deutschland (BMTD) vertelt wat we daarvan kunnen leren.

Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de enquete onder journalisten in Duitsland:

51% van de perswoordvoerders reageert helemaal niet op vragen naar aanleiding van persberichten die ze zelf verstuurd hebben, ook al hebben zij de media nodig om verslag uit te brengen.

45% van de persvoorlichters levert journalisten enkel persberichten vol positieve blabla en superlatieven in plaats van de noodzakelijke feiten. Deze persvoorlichters hebben duidelijk een totaal verkeerd begrip van hun werk: hun taak is niet marketing en reclame, maar public relations. Serieuze journalisten laten zich niet voor het karretje van bedrijven spannen. Zij willen enkel objectieve informatie om hun doelgroepen zorgvuldig te kunnen informeren.

40% van het persmateriaal is volstrekt onprofessioneel opgesteld. Veel persvoorlichters zouden baat hebben bij goede workshops over pers en public relations. Inferieur persmateriaal belandt regelrecht in de prullenbak en zeer zeker niet in de krant.

39% van de journalisten ergert zich aan perswoordvoerders en managers die op het laatste moment eisen dat zei interviews voor publicatie nog moeten goedkeuren. Het frustreert journalisten als ze dan citaten die letterlijk zijn uitgesproken nog moeten wijzigen. Journalisten begrijpen dat iemand graag zeker wil weten of zijn woorden correct worden weergegeven. En als iets onbegrijpelijk is of verkeerd is weergegeven, zal dat ook gecorrigeerd worden. Dat zal een journalist niet weigeren. Dit moet echter voorafgaand aan een interview worden besproken. Niet achteraf vlak voor de deadline van de krant.

23% van de perswoordvoerders is niet beschikbaar na verzending van een persbericht. Journalisten verbazen zich daar over. De persvoorlichters moeten toch weten (hopen) en verwachten dat er journalisten zijn die naar aanleiding van het persbericht meteen contact op willen nemen om aanvullende vragen te stellen of een afspraak voor een reportage of een foto willen maken. Als de telefoon dan niet opgenomen wordt, of als er niet gereageerd wordt op mail of social media, laat een bedrijf een uitgelezen kans op free publicity lopen. Eigen schuld.

Gebrek aan steun voor onderzoek – 21 procent: Ook verbazingwekkend, wat betreft veel journalisten. Waarom helpen bedrijven die niets te verbergen hebben journalisten niet bij onderzoek naar informatie voor een artikel? Een gefundeerd rapport helpt uw bedrijf om uw bedrijf in zijn omgeving te presenteren.

Conclusie

 

De resultaten van het onderzoek zijn in lijn met de ervaringen die we bij AhaErlebizz Deutschland regelmatig ervaren.

Het is verbazingwekkend dat veel bedrijven onprofessioneel omgaan met media. Terwijl het niet zo moeilijk hoeft te zijn.

Journalisten zijn geen boemannen. Het zijn gewone mensen die voor hun werk dagelijks behoefte hebben aan actuele informatie, inhoud en details om interessante content voor kranten, tijdschriften, websites en radio- en tv-programma’s te kunnen produceren.

Slimme ondernemers spelen op die behoefte aan informatie bij journalisten in. Om hen te bereiken moet je weten welke interesses de media/redactiekantoren hebben, hun doelgroepen stevig in beeld hebben, serieus werken, thema’s op een fact-georiënteerde manier voorbereiden en voorkomen dat verhalen opgeblazen worden.

Wie journalisten en het publiek versluierd, overdreven of met vervalste informatie probeert te misleiden, zal er niet in slagen goede relaties met de media op te bouwen. De kans is groot dat een bedrijf dan op de ‘zwarte lijst’ van journalisten komt te staan en voortaan zeer kritisch zal worden gevolgd.

Niemand houdt ervan om gebruikt te worden.

Maar wanneer journalisten en persbureaus elkaar ontmoeten met wederzijds respect, begrip en gelijk aanzien openlijk met elkaar communiceren, profiteren beide partijen hiervan: journalisten hebben interessante onderwerpen waarover moet worden gerapporteerd. En de bedrijven waarvoor perswoordvoerders en managers werken krijgen de beste gratis reclame die er bestaat.

De tips voor de Duitse media gelden overigens ook voor de Nederlandse pers. Mijn man is 25 jaar journalist geweest. Hij herkent de frustraties van de Duitse collega’s.