Selecteer een pagina

De Bondsraad, de vertegenwoordiging van de zestien deelstaatregeringen in Duitsland, is nu ook akkoord gegaan met invoering van tol voor het Duitse wegennet.

De Bondsdag, het parlement van Duitsland, gaf een week geleden al groen licht voor de invoering van het Mautsysteem.

Het oorspronkelijke plan van de Duitsers is op onderdelen aangepast.

Er komt een voordeliger tarief voor buitenlandse pendelaars en toeristen die kortstondig gebruikmaken van het Duitse wegennet.

De aanpassing is het gevolg van compromissen tussen de Duitse minister van Transport, Alexander Dobrindt, en de Europese Commissie.

De tolheffing kan vanaf 2019 worden ingevoerd. Dan moet worden betaald voor het rijden op het 13.000 kilometer lange net van de Autobahn en het 39.000 kilometer lange net van grote verbindingswegen (Bundesstraßen).

In het nieuwe voorstel is ook opgenomen tarieven en belastingvoordeel voor Duitsers te koppelen aan de uitstoot van schadelijke stoffen.

De transportminister Volker Wissing van de deelstaat Rijnland-Palts verwacht dat de tol ten koste zal gaan van het Duitse bedrijfsleven in de grensregio’s.

Wissung had gehoopt dat nog gekeken zou worden naar tolvrije autowegen in buurt van de grens en betreurde dat het besluit van de Bondsraad bij meerderheid van stemmen al is genomen.

Er wordt nog wel verwacht dat er nog een reactie komt van het Europees Hof van Justitie. Nederland en Oostenrijk vinden de heffing discriminerend.

Duitsland hoopt met het systeem zo’n 500 miljoen euro binnen te halen.

Das könnte Sie auch interessieren: