Albert Heijn had in 2012 nog grootse plannen met Duitsland. Zes jaar later is het avontuur alweer voorbij. De Nederlandse grootgrutter stopt met alle activiteiten in Duitsland.
Eind maart gaat Albert Heijn al haar Duitse to go vestigingen sluiten.
De supermarktketen ziet onvoldoende groeimogelijkheden in Duitsland voor de gemaksformule.
Er is in Duitsland momenteel een moordende concurrentieslag gaande tussen supermarktketens. Discounters als Aldi en Lidl zijn in hoog tempo bezig om hun formule naar een hoger segment – zoals AH – op te waarderen. Ketens als Rewe en Edeka zijn aan het moderniseren. Bijna wekelijks worden er nieuwe supermarkten geopend.
In 2012 begon Albert Heijn met haar eerste to go vestigingen in Duitsland. Volgens het supermarktconcern is er veel tijd uitgetrokken voor de voorbereiding van de expansie naar Duitsland. Het is volgens AH zeker geen lichtvaardig besluit geweest.
AH to go heeft zes eigen winkels in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.
Daarnaast gaan ook de vijf winkels bij tankstations van Shell op slot. Deze waren ontstaan na een samenwerking tussen Shell en Albert Heijn in september vorig jaar.